Programma
a) Trainingsdag 1
- Startbijeenkomst: duur 2 uur
o informatie
o kennismaking met groep en trainers
o commitment
- Individuele intake door trainer / coach: duur 1,5 uur
o sterkte/ zwakte analyse
o vaststellen van individuele leerdoelen
b) Trainingsdag 2
- Module 1: Reflectie op Academisch LeiderschapReflectie op Academisch Leiderschap
- Bedoeling
Deze module geeft u inzicht in:
- de definitie van Academisch Leiderschap
- de cruciale factoren voor het effectief functioneren als Academisch Leider
U leert uw visie helder en kort uit één te zetten op wat u wilt bereiken met uw onderwijs, onderzoek of patiëntenzorg. U hoort de visie van collega deelnemers en u ontvangt feedback van hen en van de trainer. U krijgt een praktische handleiding, die u helpt uw visie te verwerken tot een concreet plan van aanpak.- Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer / coach. In het persoonlijke coaching gesprek kunt met uw eigen coach de verdere voortgang bespreken.
- Bedoeling
- Module 2: Situationeel leidinggeven, met acteursSituationeel leidinggevenDagelijks geeft u als academisch leider leiding aan diverse medewerkers met verschillende capaciteiten en functieniveaus. Een flexibele stijl van leiding geven en het vermogen om te sturen en te steunen al naar gelang de situatie kan u de sleutel geven voor succesvol leiderschap binnen uw praktijk.
Doel- U leert hoe u per taak het competentieniveau van uw medewerkers kunt inschatten en hoe u in uw stijl van leiding geven effectief kunt aansluiten bij dit competentieniveau;
- U leert medewerkers te begeleiden naar een grotere zelfstandigheid, door adequaat om te gaan met de mate van bekwaamheid, bereidheid en zekerheid die een medewerker u ten aanzien van deze taak toont.
- U verbreedt uw scala aan stijlen van leidinggeven en leert instrueren, overtuigen, overleggen en delegeren.
Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer, waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u wegwijs in de methodiek.
c) Trainingsdag 3
- Module 3: Intervisie en coachende vragenen Opdracht timemanagementIntervisie en coachende vragen
- Bedoeling
Intervisie geeft u de mogelijkheid om een casus in te brengen, waar u graag een advies over wilt van collega’s. Uw collega’s leren effectief door te vragen, zodat uw probleem en uw vraagstelling verheldert. Daarna geven zij u adviezen. U kiest welke adviezen u gaat gebruiken en welke niet.
Met coachen leert u om oplossingsgericht vragen te stellen, die u kunt gebruiken bij het coachen van uw medewerkers. Bijvoorbeeld wanneer zij vastlopen met hun onderzoek of met een keuzeprobleem zitten of timemanagement vragen hebben. De coachende vragen worden zodanig gesteld dat de medewerker zijn eigen gedachten ordent en gestimuleerd wordt om zelf oplossingen te bedenken. Deze aanpak kunt u ook gebruiken bij het begeleiden van medewerkers, die voor een specifieke taak al bekwaam zijn. - Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer / coach. De helft van het dagdeel besteden we aan intervisie. De andere helft aan coachings vaardigheden.
- Bedoeling
- Module 4: Begeleiden van Promovendiof FunctioneringsgesprekkenBegeleiden van Promovendi
- Bedoeling
U wordt zich bewust van de succesfactoren in het begeleiden van promovendi. U leert wanneer u het best de expert rol kunt innemen ten opzichte van uw promovendus en wanneer u beter de coachende rol kunt pakken. U oefent gespreksvaardigheden vanuit de expert rol en vanuit de coachende rol. U wisselt ervaringen uit met andere begeleiders. Er is gelegenheid om eigen vragen en casuïstiek in te brengen. - Werkwijze
We starten met het inventariseren van casus en vragen zodat we in het programma bij uw behoeftes kunnen aansluiten. We wisselen korte inleidingen en opdrachten af met het onderling uitwisselen van ervaringen en adviezen. We oefenen gespreksvaardigheden met behulp van een acteur. De trainer geeft tips en adviezen.
, met acteursFunctioneringsgesprekkenDe prestaties en motivatie van uw medewerkers kunt u verbeteren door de functioneringsgesprekken op een gestructureerde en succesvolle manier te voeren.- Doel
U leert:
hoe u doelen stelt en functioneringsgesprekken gestructureerd voert;
het specifiek formuleren van concrete afspraken;
het functioneringsgesprek op een goede manier vast te leggen;
op welke wijze u de behaalde resultaten in een later stadium kunt evalueren;
gesprekstechnieken die passen binnen de specifieke setting van een functioneringsgesprek zoals kritiek geven op een opbouwende manier, ingaan op de argumenten van de ander en uitnodigend zijn in de interactie. - Werkwijze
Na een korte inleiding oefent u in subgroepen van maximaal vijf deelnemers alle onderdelen van het functioneringsgesprek met behulp van professionele acteurs.
- Bedoeling
d) Trainingsdag 4
- Intervisie begeleid door een trainer, in groepen van 5 deelnemers, gedurende 2,5 uur.
- Individueel coachingsgesprek met trainer / coach: duur 1 uur
e) Trainingsdag 5
- Module 5: Keuze: Werving en selectieof TimemanagementWerving en selectieEen goed draaiende organisatie met een constant kwaliteitsniveau ligt niet alleen in uw handen, maar ook in handen van uw medewerkers. Hoe kunt u het beste te werk gaan bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers?
Doel
U leert:- een functieprofiel uit te werken;
- hoe u de verschillende competenties kunt meten;
- hoe u door kunt vragen zodat u op een gestructureerde manier een zo betrouwbaar mogelijk beeld krijgt van het competentieniveau van een sollicitant of medewerker.
Werkwijze
Onder begeleiding van de trainer loopt u stapsgewijs alle fases van het selectieproces door en oefent u met de gespreksvaardigheden die nodig zijn om de gevraagde competenties te meten.TimemanagementTimemanagement heeft zowel een persoonlijke component als een praktische kant.
Beide krijgen aandacht tijdens dit programmaonderdeel.
Doel:- U krijgt inzicht hoe u uw tijd zou willen besteden en welke activiteiten voor u essentieel zijn om te slagen in uw werk en leven;
- U maakt u een analyse van de werkelijkheid. Vervolgens kiest u wat u concreet gaat veranderen;
- U leert beter plannen, organiseren en delegeren, waardoor u uw activiteiten beter leert af te stemmen met uw omgeving.
Werkwijze
U krijgt korte opdrachten en inleidingen om uw eigen situatie in kaart te brengen.
De trainer en de medecursisten geven u tips en feedback over uw situatie.
- Module 6: Lastige gesprekken / conflicthantering, met acteursLastige gesprekken / conflicthanteringAls leidinggevende heeft u dagelijks te maken met tegenstellingen tussen individuen die kunnen uitmonden in een conflict. Kennis van conflicthantering maakt dat u uw medewerkers beter kunt begeleiden en adviseren.
Bij lastige gesprekken kunt u denken aan kritiek geven, kritiek ontvangen, slecht nieuws gesprekken, gesprekken waarbij u of de ander emotioneel betrokken is.- Doel
U leert:
- hoe conflicten ontstaan en wat de kenmerken zijn;
- hoe u conflicten kunt voorkomen;
- hoe u het initiatief kunt nemen om conflicten op te lossen;
- omgaan met weerstand en emoties;
- hoe u lastige gesprekken professioneel en resultaatgericht kunt voeren. - Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u aldus wegwijs in de methodiek.
- Doel
f) Trainingsdag 6
- Module 7: Competenties, TOP / POP en Resultaatgericht werkenCompetenties, TOP / POP en Resultaatgericht werkenCompetenties zijn in de praktijk een goede meetlat om de wijze waarop doelen en resultaten binnen een organisatie worden gerealiseerd bespreekbaar te maken. In deze module leert u hoe u competentiemanagement succesvol kunt invoeren en borgen in uw organisatie.
- Doel
U stelt vast welke competenties u nodig heeft in uw team;
U maakt een analyse van uw team en stelt vast welke competenties u in uw team wilt ontwikkelen;
U maakt een team ontwikkelingsplan (TOP) met concrete activiteiten voor de komende twee jaar;
U maakt een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) voor een individuele medewerker, waarbij u uit gaat van uw TOP en de ambities en wensen van uw medewerker. Het persoonlijk ontwikkelingsplan kan vervolgens onderdeel vormen van het functioneringsgesprek.
- Werkwijze
In een subgroep werkt u stap voor stap onder begeleiding van een trainer aan uw eigen persoonlijk, POP, of team ontwikkelingsplan, TOP.
Resultaatgericht werken
Resultaatgericht werken stimuleert mensen om zelf de verantwoordelijkheid te nemen om de afgesproken resultaten te behalen en het helpt u om uw praktijk goed te organiseren.- Doel
U leert hoe u met uw medewerkers tot concrete resultaatafspraken kunt komen;
U krijgt u inzicht in de indeling van de werkzaamheden van uw praktijk in resultaatgebieden en op welke wijze u per gebied helder maakt wie waarvoor verantwoordelijk is.
- Werkwijze
Middels korte opdrachten leert u de methodiek van resultaatgericht werken toe te passen binnen uw praktijk. U oefent met het maken van resultaatgerichte afspraken.
- Doel
- Module 8: Onderhandelen, met acteursOnderhandelenOnderhandelingen zijn het meest succesvol als u uw eigen belangen kunt verdedigen en tegelijkertijd de relatie met uw gesprekspartner goed houdt. In deze module krijgt u een methodiek aangereikt waarmee u uw resultaten bij onderhandelingen verbetert. Tevens krijgt u inzicht in uw eigen gedrag en gewoontepatronen in onderhandelingssituaties..
- Doel
U leert:
- om tijdens de onderhandeling zowel oog te houden voor de belangen van de ander als voor de belangen van uzelf;
- hoe u uw creativiteit kunt inzetten tijdens de onderhandelingen, - zodat de kans dat u tot oplossingen komt groter wordt;
- hoe u de regie houdt tijdens het onderhandelingsproces;
- principieel te onderhandelen en gebruik te maken van objectieve normen;
- zowel zorg te hebben voor de relatie als voor het resultaat;
- met lastige onderhandelingssituaties om te gaan. - Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u wegwijs in de methodiek.
- Doel
g) Trainingsdag 7
- Intervisie begeleid door een trainer, in groepen van 5 deelnemers, gedurende 2,5 uur.
- Individueel coachingsgesprek met trainer /coach: duur 1 uur
h) Trainingsdag 8
- Module 9: Ontwikkelen persoonlijke autoriteit/ samenwerkenOntwikkelen persoonlijke autoriteit
- Bedoeling
We verkennen het begrip autoriteit door middel van korte opdrachten en uitleg.
U krijgt oefeningen aangereikt waarmee u uw autoriteit verder kunt ontwikkelen. We verkennen welke belemmeringen bij u spelen in het ontwikkelen van uw autoriteit en onderzoeken hoe u met deze belemmeringen kunt omgaan. - Werkwijze
We werken in een subgroep. Iedere persoon maakt tijdens de module een eigen bewustwordingsproces door middel van vragen en opdrachten.
De trainer draagt zorg voor uitwisseling en verdere verduidelijking.
Verder krijgt u oefeningen aangereikt waardoor u uw eigen autoriteit verder kunt ontwikkelen.
- Bedoeling
- Module 10: Geven van feedback en resultatenpresentatieGeven van feedback en resultatenpresentatie
- Bedoeling
Deze module staat meestal aan het einde van een leergang gepland. Elke deelnemer geeft een korte presentatie over het resultaat van het volgen van de leergang. Collega’s geven persoonlijke feedback op de genoemde resultaten. U leert om uw eigen leerproces te verwoorden en op een professionele manier feedback te geven aan uw collega’s. Het horen van elkaars resultaten is leerzaam, geeft bewustwording en werkt vaak erg inspirerend. - Werkwijze
In overleg met de groep wordt besloten of de presentaties plenair plaats vinden of in subgroepen. Elke deelnemer houdt een korte presentatie van circa acht minuten. Vervolgens is er ruimte voor feedback en voor suggesties voor de toekomst.
- Bedoeling
Inbegrepen
- Deskundige begeleiding door trainers en acteurs van Eva Wiltingh BV,
Centrum voor academisch leiderschap, training en coaching - Naslagwerk
- Maaltijden tijdens alle dagen
Locatie
- Hampshire Landgoedhotel Holthurnsche Hof, Zevenheuvelenweg 48A,
6571 CK Berg en Dal, www.holthurn.nl - Routebeschrijving: klik hier
Prijs
- € 5.595,00
Heeft u nog vragen of wilt u aanvullende informatie vul dan het contactformulier in.