Programma
a)Startbijeenkomst: duur 3 uur
- Kennismaking met trainer
- Intake
- Informatie en uitleg over leergang
- Definitieve moduleafspraken
- Eerste opdracht
- Sterkte/ zwakte analyse
- Vaststellen van individuele leerdoelen
- Commitment
b)Trainingsblok 1
- Coachingsgesprek met trainer / coach 1 uur
- Module 1: Reflectie op Academisch Leiderschap, Intervisie en coachende vragenReflectie op Academisch Leiderschap
- Bedoeling
Deze module geeft u inzicht in:
- de definitie van Academisch Leiderschap
- de cruciale factoren voor het effectief functioneren als Academisch Leider
U leert uw visie helder en kort uit één te zetten op wat u wilt bereiken met uw onderwijs, onderzoek of patiëntenzorg. U hoort de visie van collega deelnemers en u ontvangt feedback van hen en van de trainer. U krijgt een praktische handleiding, die u helpt uw visie te verwerken tot een concreet plan van aanpak.- Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer / coach. In het persoonlijke coaching gesprek kunt met uw eigen coach de verdere voortgang bespreken.
Intervisie en coachende vragen- Bedoeling
Intervisie geeft u de mogelijkheid om een casus in te brengen, waar u graag een advies over wilt van collega’s. Uw collega’s leren effectief door te vragen, zodat uw probleem en uw vraagstelling verheldert. Daarna geven zij u adviezen. U kiest welke adviezen u gaat gebruiken en welke niet.
Met coachen leert u om oplossingsgericht vragen te stellen, die u kunt gebruiken bij het coachen van uw medewerkers. Bijvoorbeeld wanneer zij vastlopen met hun onderzoek of met een keuzeprobleem zitten of timemanagement vragen hebben. De coachende vragen worden zodanig gesteld dat de medewerker zijn eigen gedachten ordent en gestimuleerd wordt om zelf oplossingen te bedenken. Deze aanpak kunt u ook gebruiken bij het begeleiden van medewerkers, die voor een specifieke taak al bekwaam zijn. - Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer / coach. De helft van het dagdeel besteden we aan intervisie. De andere helft aan coachings vaardigheden.
- Bedoeling
- Module 2: Situationeel leidinggeven, met acteurSituationeel leidinggevenDagelijks geeft u als academisch leider leiding aan diverse medewerkers met verschillende capaciteiten en functieniveaus. Een flexibele stijl van leiding geven en het vermogen om te sturen en te steunen al naar gelang de situatie kan u de sleutel geven voor succesvol leiderschap binnen uw praktijk.
Doel- U leert hoe u per taak het competentieniveau van uw medewerkers kunt inschatten en hoe u in uw stijl van leiding geven effectief kunt aansluiten bij dit competentieniveau;
- U leert medewerkers te begeleiden naar een grotere zelfstandigheid, door adequaat om te gaan met de mate van bekwaamheid, bereidheid en zekerheid die een medewerker u ten aanzien van deze taak toont.
- U verbreedt uw scala aan stijlen van leidinggeven en leert instrueren, overtuigen, overleggen en delegeren.
Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer, waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u wegwijs in de methodiek.
c)Trainingsblok 2:
- Coachingsgesprek met trainer / coach 1 uur
- Module 3: Strategisch management: Beleid maken en de Matrix van Peter Camp , komen tot beleid en resultaatgericht werkenStrategisch management: Beleid maken en de Matrix van Peter CampBeleid maken
Beleid maken speelt zich af in het gebied tussen werkelijkheid en visie.
Door een stappenplan te hanteren, kunt u stapsgewijs aangeven hoe U een visie wilt realiseren in de werkelijkheid.
Doel:- U formuleert u een beleidsvisie voor uw kantoor;
- U maakt een sterkte/zwakte analyse van uw organisatie met behulp van de matrix van Peter Camp; en
- Vervolgens maakt u een plan van aanpak om uitvoering te geven aan uw beleidsvisie.
Werkwijze
U werkt stap voor stap aan uw eigen plan van aanpak waarbij de trainer u begeleidt en uitleg geeft. Tevens is er ruimte voor uitwisseling met en feedback van medecursisten. - Module 4: Situationeel leidinggeven, met acteurSituationeel leidinggevenDagelijks geeft u als academisch leider leiding aan diverse medewerkers met verschillende capaciteiten en functieniveaus. Een flexibele stijl van leiding geven en het vermogen om te sturen en te steunen al naar gelang de situatie kan u de sleutel geven voor succesvol leiderschap binnen uw praktijk.
Doel- U leert hoe u per taak het competentieniveau van uw medewerkers kunt inschatten en hoe u in uw stijl van leiding geven effectief kunt aansluiten bij dit competentieniveau;
- U leert medewerkers te begeleiden naar een grotere zelfstandigheid, door adequaat om te gaan met de mate van bekwaamheid, bereidheid en zekerheid die een medewerker u ten aanzien van deze taak toont.
- U verbreedt uw scala aan stijlen van leidinggeven en leert instrueren, overtuigen, overleggen en delegeren.
Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer, waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u wegwijs in de methodiek.
d)Trainingsblok 3:
- Coachingsgesprek met trainer / coach 1 uur
- Module 5: Persoonlijke effectiviteiten NetwerkenPersoonlijke effectiviteit
- Bedoeling
In deze module maakt u expliciet wat uw ambities zijn. Vervolgens analyseren we of u deze op een effectieve manier realiseert. U maakt een stappenplan voor het realiseren van uw ambities. Daarbij maken we gebruik van vijf aandachtspunten en van de creatiespiraal van Marinus Knoope. Tevens krijgt u feedback over uw presentatie en uw persoonlijke reputatie met betrekking tot uw ambities. - Werkwijze
U krijgt korte opdrachten die u helpen u bewust te worden van uw ambities en te reflecteren op uw persoonlijke effectiviteit. In een subgroep wisselt u het een en ander uit met uw collega’s en u geeft elkaar feedback. De trainer werkt stap voor stap met u aan een plan voor realisatie van uw ambities. Daarbij is ook aandacht voor uw persoonlijke overtuigingen.
Netwerken- Bedoeling
Academici die succesvol willen zijn, kunnen niet zonder vaardig netwerken. Netwerken levert vele voordelen op in kennis en informatie, draagvlak en samenwerking, persoonlijke en professionele ontwikkeling, werk, inzicht in informele processen. U krijgt inzicht in het belang en de basisprincipes van netwerken. U verkent uw eigen overtuigingen over netwerken, stelt ze waar nodig bij en leert een effectief flitsgesprek formuleren. - Werkwijze
U gaat uw eigen netwerk en de toegevoegde waarde hiervan in beeld brengen. U oefent in korte contactmomenten en langere netwerkgesprekken In een kort tweegesprek leert u de basisprincipes van netwerken te ervaren en te ontdekken. Bij een simulatie leert u zichzelf kort, duidelijk en uitnodigend te presenteren in een nieuw netwerkcontact. U krijgt ook een simulatie van een netwerkgesprek op afspraak. In het programma van een dagdeel werken we met een afwisseling van oefeningen en korte plenaire reflecties en nabesprekingen. Deelnemers krijgen concrete aanwijzingen en tips voor het netwerken.
- Bedoeling
- Module 6: Patient-arts gesprekken, met acteur
e)Trainingsblok 4:
- Coachingsgesprek met trainer / coach 1 uur
- Module 7: Verandermanagement en projectmanagementVerandermanagement en projectmanagementDe volgende onderwerpen vormen onderdeel van het programma Verandermanagement:
- Hoe kom ik van visie tot plan van aanpak?
- Hoe maak ik een sterkte/zwakte analyse?
- Hoe creëer ik voldoende draagvlak?
- Hoe ga ik om met weerstand?
- Hoe breng ik een verandering overtuigend, terwijl ik daar zelf niet achter sta?
- Hoe initieer ik een verandering?
- Hoe stuur ik het proces van veranderen gedurende de implementatie?
Verder oefent u in het omgaan met weerstand in het totale team of bij een individuele medewerker of bij uw leidinggevende.
Werkwijze
U krijgt een kort inleiding van de trainer. In een subgroep begeleid de trainer u stap voor stap van uw visie naar een plan van aanpak. U werkt aan een casus die op dit moment speelt binnen uw werksituatie. U oefent gespreksvaardigheden in het omgaan met weerstand en u krijgt tips van de trainer en van mededeelnemers.
De volgende onderwerpen vormen onderdeel van het programma: Projectmanagement:- Bedoeling
Academisch leiders die handvatten zoeken voor het aansturen en monitoren van projecten krijgen hier inzicht in de belangrijkste uitgangspunten en begrippen van projectmatig werken. U leert rollen, taken en verantwoordelijkheden in projecten expliciteren en werken volgens een plan van aanpak. De trainer leert u de communicatie in het project vormgeven. - Werkwijze
We starten met een korte inleiding over principes en instrumenten van projectmatig werken. We maken samen met u een Project Start-up of Restart van het eigen project met doelen, resultaten en verduidelijking van taken van opdrachtgever en opdrachtnemer. Ook leert u een Plan van aanpak maken met fasering, mijlpalen, tussendoelen en beslismomenten. U krijgt inzichten in hoe de betrokkenheid en verantwoordelijkheden liggen en je welke afspraken maakt in projectmanagement. In het programma van 1 dagdeel werken we met een afwisseling van inleiding, opdrachten en korte plenaire reflecties en nabesprekingen.
- Module 8:Onderhandelen, met acteurOnderhandelenOnderhandelingen zijn het meest succesvol als u uw eigen belangen kunt verdedigen en tegelijkertijd de relatie met uw gesprekspartner goed houdt. In deze module krijgt u een methodiek aangereikt waarmee u uw resultaten bij onderhandelingen verbetert. Tevens krijgt u inzicht in uw eigen gedrag en gewoontepatronen in onderhandelingssituaties..
- Doel
U leert:
- om tijdens de onderhandeling zowel oog te houden voor de belangen van de ander als voor de belangen van uzelf;
- hoe u uw creativiteit kunt inzetten tijdens de onderhandelingen, - zodat de kans dat u tot oplossingen komt groter wordt;
- hoe u de regie houdt tijdens het onderhandelingsproces;
- principieel te onderhandelen en gebruik te maken van objectieve normen;
- zowel zorg te hebben voor de relatie als voor het resultaat;
- met lastige onderhandelingssituaties om te gaan. - Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u wegwijs in de methodiek.
- Doel
f)Trainingsblok 5:
- Coachingsgesprek met trainer / coach 1 uur
- Module 9:Persoonlijke presentatiePersoonlijke presentatie
- Bedoeling
De module Persoonlijke presentatie heeft tot doel u beter bewust te maken hoe u overkomt en te bepalen hoe u over wilt komen. In deze module werken we aan het afstemmen van uw wens, hoe wilt u overkomen, wat wilt u uitstralen. We toetsten dit aan de realiteit, u krijgt concrete feedback over hoe u overkomt, hoe u wordt gezien. In de academische wereld ligt veelal het accent op de inhoud van hetgeen u te vertellen heeft. Toch is er meer dan de inhoud alleen; als u iets vertelt, dan wilt u ook dat het overkomt, geloofwaardig is en boeiend gevonden wordt. Dus inhoud wordt gecomplementeerd door het non-verbale aspect. Vooral dit non-verbale aspect wordt in deze module onder de loep genomen. - Werkwijze
De werkwijze is kort reflectief en vooral fysiek ervaren in een subgroep van vijf personen hoe het nu is en hoe het kan zijn. Door middel van oefeningen wordt per persoon duidelijk welke non-verbale ontwikkelpunten aan de orde zijn.
- Bedoeling
- Module 10: Geven van feedback en resultatenpresentatieGeven van feedback en resultatenpresentatie
- Bedoeling
Deze module staat meestal aan het einde van een leergang gepland. Elke deelnemer geeft een korte presentatie over het resultaat van het volgen van de leergang. Collega’s geven persoonlijke feedback op de genoemde resultaten. U leert om uw eigen leerproces te verwoorden en op een professionele manier feedback te geven aan uw collega’s. Het horen van elkaars resultaten is leerzaam, geeft bewustwording en werkt vaak erg inspirerend. - Werkwijze
In overleg met de groep wordt besloten of de presentaties plenair plaats vinden of in subgroepen. Elke deelnemer houdt een korte presentatie van circa acht minuten. Vervolgens is er ruimte voor feedback en voor suggesties voor de toekomst.
- Bedoeling
Klik op de modules voor meer uitleg.
Prijsindicatie exclusief accommodatiekosten
- € 10.950,00 bij ongewijzigd programma
N.B. Meer of minder dagen zijn mogelijk!
Via het contactformulier kunt u uitgebreide informatie en/of een offerte opvragen.