Programma
a)Startbijeenkomst: duur 3 uur
- Kennismaking met trainer
- Intake
- Informatie en uitleg over leergang
- Definitieve moduleafspraken
- Eerste opdracht
- Sterkte/ zwakte analyse
- Vaststellen van individuele leerdoelen
- Commitment
b)Trainingsblok 1
- Coachingsgesprek met trainer/coach: duur 1 uur
- Module 1: Persoonlijke effectiviteitbinnen de academische setting en opdracht timemanagementPersoonlijke effectiviteit
- Bedoeling
In deze module maakt u expliciet wat uw ambities zijn. Vervolgens analyseren we of u deze op een effectieve manier realiseert. U maakt een stappenplan voor het realiseren van uw ambities. Daarbij maken we gebruik van vijf aandachtspunten en van de creatiespiraal van Marinus Knoope. Tevens krijgt u feedback over uw presentatie en uw persoonlijke reputatie met betrekking tot uw ambities. - Werkwijze
U krijgt korte opdrachten die u helpen u bewust te worden van uw ambities en te reflecteren op uw persoonlijke effectiviteit. In een subgroep wisselt u het een en ander uit met uw collega’s en u geeft elkaar feedback. De trainer werkt stap voor stap met u aan een plan voor realisatie van uw ambities. Daarbij is ook aandacht voor uw persoonlijke overtuigingen.
- Bedoeling
- Module 2: Begeleiden van Promovendi, met acteurBegeleiden van Promovendi
- Bedoeling
U wordt zich bewust van de succesfactoren in het begeleiden van promovendi. U leert wanneer u het best de expert rol kunt innemen ten opzichte van uw promovendus en wanneer u beter de coachende rol kunt pakken. U oefent gespreksvaardigheden vanuit de expert rol en vanuit de coachende rol. U wisselt ervaringen uit met andere begeleiders. Er is gelegenheid om eigen vragen en casuïstiek in te brengen. - Werkwijze
We starten met het inventariseren van casus en vragen zodat we in het programma bij uw behoeftes kunnen aansluiten. We wisselen korte inleidingen en opdrachten af met het onderling uitwisselen van ervaringen en adviezen. We oefenen gespreksvaardigheden met behulp van een acteur. De trainer geeft tips en adviezen.
- Bedoeling
c)Trainingsblok 2
- Coachingsgesprek met trainer/coach: duur 1 uur
- Module 3: Timemanagementen Intervisie en coachende vragenTimemanagementTimemanagement heeft zowel een persoonlijke component als een praktische kant.
Beide krijgen aandacht tijdens dit programmaonderdeel.
Doel:- U krijgt inzicht hoe u uw tijd zou willen besteden en welke activiteiten voor u essentieel zijn om te slagen in uw werk en leven;
- U maakt u een analyse van de werkelijkheid. Vervolgens kiest u wat u concreet gaat veranderen;
- U leert beter plannen, organiseren en delegeren, waardoor u uw activiteiten beter leert af te stemmen met uw omgeving.
Werkwijze
U krijgt korte opdrachten en inleidingen om uw eigen situatie in kaart te brengen.
De trainer en de medecursisten geven u tips en feedback over uw situatie.
Intervisie en coachende vragen- Bedoeling
Intervisie geeft u de mogelijkheid om een casus in te brengen, waar u graag een advies over wilt van collega’s. Uw collega’s leren effectief door te vragen, zodat uw probleem en uw vraagstelling verheldert. Daarna geven zij u adviezen. U kiest welke adviezen u gaat gebruiken en welke niet.
Met coachen leert u om oplossingsgericht vragen te stellen, die u kunt gebruiken bij het coachen van uw medewerkers. Bijvoorbeeld wanneer zij vastlopen met hun onderzoek of met een keuzeprobleem zitten of timemanagement vragen hebben. De coachende vragen worden zodanig gesteld dat de medewerker zijn eigen gedachten ordent en gestimuleerd wordt om zelf oplossingen te bedenken. Deze aanpak kunt u ook gebruiken bij het begeleiden van medewerkers, die voor een specifieke taak al bekwaam zijn. - Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer / coach. De helft van het dagdeel besteden we aan intervisie. De andere helft aan coachings vaardigheden.
- Module 4: Situationeel leidinggeven, met acteurSituationeel leidinggevenDagelijks geeft u als academisch leider leiding aan diverse medewerkers met verschillende capaciteiten en functieniveaus. Een flexibele stijl van leiding geven en het vermogen om te sturen en te steunen al naar gelang de situatie kan u de sleutel geven voor succesvol leiderschap binnen uw praktijk.
Doel- U leert hoe u per taak het competentieniveau van uw medewerkers kunt inschatten en hoe u in uw stijl van leiding geven effectief kunt aansluiten bij dit competentieniveau;
- U leert medewerkers te begeleiden naar een grotere zelfstandigheid, door adequaat om te gaan met de mate van bekwaamheid, bereidheid en zekerheid die een medewerker u ten aanzien van deze taak toont.
- U verbreedt uw scala aan stijlen van leidinggeven en leert instrueren, overtuigen, overleggen en delegeren.
Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer, waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u wegwijs in de methodiek.
d)Trainingsblok 3
- Coachingsgesprek met trainer/coach: duur 1 uur
- Module 5: Persoonlijke presentatieen feedback geven en ontvangenPersoonlijke presentatie
- Bedoeling
De module Persoonlijke presentatie heeft tot doel u beter bewust te maken hoe u overkomt en te bepalen hoe u over wilt komen. In deze module werken we aan het afstemmen van uw wens, hoe wilt u overkomen, wat wilt u uitstralen. We toetsten dit aan de realiteit, u krijgt concrete feedback over hoe u overkomt, hoe u wordt gezien. In de academische wereld ligt veelal het accent op de inhoud van hetgeen u te vertellen heeft. Toch is er meer dan de inhoud alleen; als u iets vertelt, dan wilt u ook dat het overkomt, geloofwaardig is en boeiend gevonden wordt. Dus inhoud wordt gecomplementeerd door het non-verbale aspect. Vooral dit non-verbale aspect wordt in deze module onder de loep genomen. - Werkwijze
De werkwijze is kort reflectief en vooral fysiek ervaren in een subgroep van vijf personen hoe het nu is en hoe het kan zijn. Door middel van oefeningen wordt per persoon duidelijk welke non-verbale ontwikkelpunten aan de orde zijn.
- Bedoeling
- Module 6: Onderhandelen, met acteurOnderhandelenOnderhandelingen zijn het meest succesvol als u uw eigen belangen kunt verdedigen en tegelijkertijd de relatie met uw gesprekspartner goed houdt. In deze module krijgt u een methodiek aangereikt waarmee u uw resultaten bij onderhandelingen verbetert. Tevens krijgt u inzicht in uw eigen gedrag en gewoontepatronen in onderhandelingssituaties..
- Doel
U leert:
- om tijdens de onderhandeling zowel oog te houden voor de belangen van de ander als voor de belangen van uzelf;
- hoe u uw creativiteit kunt inzetten tijdens de onderhandelingen, - zodat de kans dat u tot oplossingen komt groter wordt;
- hoe u de regie houdt tijdens het onderhandelingsproces;
- principieel te onderhandelen en gebruik te maken van objectieve normen;
- zowel zorg te hebben voor de relatie als voor het resultaat;
- met lastige onderhandelingssituaties om te gaan. - Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u wegwijs in de methodiek.
- Doel
e)Trainingsblok 4
- Coachingsgesprek met trainer/coach: duur 1 uur
- Module 7: Karakters in teams en teamrollenKarakters in teams en teamrollen
- Bedoeling
U krijgt een methodiek aangereikt hoe u karakters in uw team kunt herkennen. U krijgt meer inzicht waarom sommige karakters als vanzelf met elkaar kunnen samen werken en anderen eerder botsen. Het herkennen van karakters kan u als leidinggevende helpen om kwaliteiten beter in te zetten en taken effectief te verdelen. - Werkwijze
De trainer geeft informatie over de verschillende karakter typen. Vervolgens onderzoekt u welk karakter type het best bij u past. U maakt een analyse van karakters in uw team en reflecteert op de wijze waarop u omgaat met deze karakters en benutting van uw eigen kwaliteiten.
- Bedoeling
- Module 8: Lastige gesprekken / conflicthantering, met acteurLastige gesprekken / conflicthanteringAls leidinggevende heeft u dagelijks te maken met tegenstellingen tussen individuen die kunnen uitmonden in een conflict. Kennis van conflicthantering maakt dat u uw medewerkers beter kunt begeleiden en adviseren.
Bij lastige gesprekken kunt u denken aan kritiek geven, kritiek ontvangen, slecht nieuws gesprekken, gesprekken waarbij u of de ander emotioneel betrokken is.- Doel
U leert:
- hoe conflicten ontstaan en wat de kenmerken zijn;
- hoe u conflicten kunt voorkomen;
- hoe u het initiatief kunt nemen om conflicten op te lossen;
- omgaan met weerstand en emoties;
- hoe u lastige gesprekken professioneel en resultaatgericht kunt voeren. - Werkwijze
We werken in subgroepen van maximaal vijf personen. Elke subgroep krijgt begeleiding van een trainer en van een acteur. U brengt zelf uw eigen casus in vanuit uw werksituatie. De acteur zet natuurgetrouw het gedrag neer waar u mee te maken krijgt en geeft u feedback over het effect van uw interventies. De trainer geeft praktische tips en maakt u aldus wegwijs in de methodiek.
- Doel
- Module 9: Geven van feedback en resultatenpresentatieGeven van feedback en resultatenpresentatie
- Bedoeling
Deze module staat meestal aan het einde van een leergang gepland. Elke deelnemer geeft een korte presentatie over het resultaat van het volgen van de leergang. Collega’s geven persoonlijke feedback op de genoemde resultaten. U leert om uw eigen leerproces te verwoorden en op een professionele manier feedback te geven aan uw collega’s. Het horen van elkaars resultaten is leerzaam, geeft bewustwording en werkt vaak erg inspirerend. - Werkwijze
In overleg met de groep wordt besloten of de presentaties plenair plaats vinden of in subgroepen. Elke deelnemer houdt een korte presentatie van circa acht minuten. Vervolgens is er ruimte voor feedback en voor suggesties voor de toekomst.
- Bedoeling
Klik op de modules voor meer uitleg.
Prijsindicatie exclusief accommodatiekosten
- € 9.465,00 bij ongewijzigd programma
N.B. Meer of minder dagen zijn mogelijk!
Via het contactformulier kunt u uitgebreide informatie en/of een offerte opvragen.