Intervisie programma

“Intervisie moet in de toekomst net zo gewoon worden als zaakbesprekingen of jurisprudentieoverleg, schrijft algemeen deken Els Unger in Het Advocatenblad. Veel advocaten zijn echter onbekend met het fenomeen, dat zij omschrijft als ‘een methode voor structureel collegiaal overleg, waarbij aspecten als ethiek, attitude en bekwaamheid centraal staan’.”
Bron: www.advocatie.nl 1 mei 2007, laatst bijgewerkt 17 maart 2010
N.B. Els Unger is inmiddels voormalig algemeen deken

Inleiding
Advocaten met een volwassen praktijk hebben vaak geen gelegenheid om buiten of binnen kantoor te sparren met mede advocaten; zeker niet over andere aspecten van het vak dan de vakinhoudelijke. Vaak vindt er wel overleg plaats over lopende zaken maar is er geen gelegenheid om dieper en gestructureerd op alle aspecten van een casus in te gaan.

Intervisie is dan een constructieve methode om van uw vakgenoten te leren en ook uw niet-vakinhoudelijke vaardigheden als advocaat verder te ontwikkelen.
Iedere advocaat heeft een eigen werkwijze en visie. Feedback ontvangen van anderen is zeer leerzaam en verhelderend.

Intervisie kan met vakgenoten buiten uw eigen kantoor plaatsvinden, maar is ook een geschikt instrument om binnen kantoorverband nieuwe inzichten te ontwikkelen en effectiever uw praktijk uit te oefenen.

Vertrouwelijkheid is een vereiste voor het goed functioneren van een intervisiegroep.
Het commitment van de deelnemers om datgene wat tijdens de intervisie besproken is binnenskamers te houden is dan ook erg belangrijk.

Doelgroepen

  • Advocaten en patroons die in een vertrouwelijke omgeving vraagstukken willen bespreken; feedback willen krijgen en geven aan mede-advocaten;
  • Advocaten of patroons van één kantoor die op gestructureerde, begeleide wijze vraagstukken willen bespreken.

Doelstellingen
U leert feedback geven en ontvangen en op een coachende manier vragen te stellen.
Deelnemers brengen persoons- en functiegebonden vraagstukken in uit de eigen werksituatie, die op een gestructureerde manier worden behandeld. Daardoor kan degene die een vraagstuk heeft ingebracht inzicht krijgen in de problematiek en tot oplossingen komen.

Inhoud
Intervisie is een vorm van het geven en ontvangen van gestructureerde feedback. De intervisie start daarom met een training waarin u leert coachende vragen te stellen en feedback te geven. Daarnaast krijgt u uitleg over de methodiek van intervisie.
Vervolgens vinden er drie begeleide intervisiebijeenkomsten plaats.

Werkwijze begeleide intervisie

  • Inventarisatie van het in te brengen vraagstuk op basis van urgentie of herkenbaarheid voor de andere deelnemers.
  • Behandeling van het ingebrachte vraagstuk volgens een passende intervisiemethode.
  • De trainer is voorzitter van de bijeenkomst en begeleidt de deelnemers binnen de structuur van de gehanteerde intervisiemethode. De andere deelnemers stellen vragen, waardoor degene die een vraagstuk heeft ingebracht inzicht krijgt in zijn/haar vraagstuk. Vervolgens geven de andere deelnemers adviezen.
  • Evaluatie: Hoe is de bijeenkomst ervaren? Wat is de (persoonlijke) leeropbrengst?
  • Degene die het thema of vraagstuk heeft ingebracht, geeft in de eerstvolgende bijeenkomst aan op welke wijze de intervisie heeft bijgedragen aan een oplossing voor zijn/haar vraagstuk.

Data

Nader te bepalen

Tijden

  • 13.00 uur Ontvangst
  • 13.15 uur Programma deel 1
  • 14.45 uur Koffie/thee pauze
  • 15.00 uur Programma deel 2
  • 16.30 uur Einde programma

Prijs

  • € 795,00 voor het complete programma

Inbegrepen

  • Deskundige begeleiding door trainers van Eva Wiltingh BV, Centrum voor academisch leiderschap, training en coaching
  • Koffie/thee

Aantal deelnemers

  • Maximaal 6 per intervisiegroep. Groepen worden samengesteld uit advocaten van één kantoor of uit advocaten met een eigen praktijk.

Locatie

  • Hampshire Landgoedhotel Holthurnsche Hof, Zevenheuvelenweg 48a, 6571 CK Berg en Dal

N.B. Dit programma kan ook in-company verzorgd worden. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.